więcje
    LUDZIEwydarzeniaMONUMENTALNY „AUTOPORTRET. WIZJA EZECHIELA” JACKA MALCZEWSKIEGO

    MONUMENTALNY „AUTOPORTRET. WIZJA EZECHIELA” JACKA MALCZEWSKIEGO

    Znakomite dzieła największych polskich artystów, których obrazy należą do najwyżej wycenianych na polskim rynku sztuki, pojawią się już 9 czerwca w Warszawie na aukcji „Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie”. Sensacją jest „Autoportret. Wizja Ezechiela” Jacka Malczewskiego z 1914 roku. Monumentalny obraz o mistycznej tematyce znakomicie wpisuje się w kanon najlepszych i najbardziej poszukiwanych dzieł polskiego symbolizmu. Z górną estymacją cenową sięgającą 3 mln złotych ma szanse stać się jedną z najdrożej sprzedanych prac Malczewskiego w historii aukcji DESA Unicum. W czołówce dzieł najwyższej klasy z równie wysokimi wycenami są także nastrojowe płótno Józefa Chełmońskiego, drugi z autoportretów Malczewskiego z 1920 roku, scena z Kozakiem Józefa Brandta oraz sielankowy obraz małopolskiej wsi Włodzimierza Tetmajera. Pod młotek trafią również prace artystów z niezwykle popularnej École de Paris z Melą Muter na czele. Niewątpliwą atrakcją są obrazy reprezentantów dawno nie wystawianej Szkoły Wileńskiej, między innymi Jerzego Hoppena i Bronisława Jamontta. Wszystkie 72 prace będzie można zobaczyć na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie DESA Unicum w Warszawie przy ul. Pięknej 1 A.

    Obrazy Jacka Malczewskiego należą do najbardziej poszukiwanych i najdroższych na polskim rynku sztuki, a mistrz symbolizmu ma na nim status niekwestionowanej gwiazdy. Do tej pory aż sześć jego dzieł uzyskało na aukcjach DESA Unicum cenę powyżej 1 mln złotych. Najdrożej, za 4,8 mln złotych sprzedane zostały w 2021 roku „Jasełka” z 1888 r. Również w ubiegłym roku za 3,6 mln złotych kupiony został „Portret Stanisława Witkiewicza”. Trzecie miejsce z ceną 2,88 mln złotych zajmuje słynny „Orfeusz i Eurydyka” z 1914 roku, z którego pochodzi także prezentowany na zbliżającej się aukcji „Autoportret. Wizja Ezechiela”. Monumentalne, przepełnione mistycyzmem i symbolizmem dzieło ma szanse stać się kolejnym rekordzistą. Z górną estymacją sięgającą 3 mln zł wybitna praca Malczewskiego jest najwyżej wycenionym obiektem czerwcowej aukcji DESA Unicum.

    reklama

    W centrum obrazu Malczewski umieścił własną sylwetkę z pełną hieratyzmu twarzą. Artysta odziany jest w sybiracki szynel – rekwizyt znany z wielu jego obrazów, symbolizujący walkę o niepodległość Polski. Tuż za plecami malarza pojawia się górująca nad nim postać Chrystusa w koronie cierniowej. Pejzaż w tle to pole kości znane z przepowiedni Ezechiela. Temat proroka pojawia się na obrazach artysty kilkakrotnie, po raz pierwszy właśnie w 1914 roku.

    Jacek Malczewski – Autoportret Wizja Ezechiela

    Wykorzystanie biblijnej historii jest symbolicznym odwołaniem do kolosalnych zniszczeń i pożogi I wojny światowej. W obrazach z tej serii nie brak jednak również nadziei na odzyskanie niepodległości przez Rzeczpospolitą. „Malujcie tak, by Polska zmartwychwstała” – miał mawiać Malczewski do swoich uczniów.

    Drugi z oferowanych autoportretów Malczewskiego pochodzi z 1920 roku, czyli pozornie nie odwołuje się już do rzeczywistości uciemiężonej przez obce narody Polski. Towarzyszą mu jednak nadal te same upiory, co kiedyś: dwie Erynie okrywające swoje głowy ciemnymi chustami. Wielokrotnie pojawiające się na obrazach Malczewskiego mitologiczne postaci są na prezentowanym obrazie boginiami chaosu i wojny, które powrócić miały w niedalekiej przyszłości. Wcześniejszy, pochodzący z 1901 roku „Powrót z pól” jest przejawem fascynacji Malczewskiego życiem polskiej wsi. Chłopomania, zwana również ludomanią, była szeroko rozpowszechnionym nurtem pośród twórców na przełomie XIX i XX stulecia. Wieś jawiła się ówczesnym inteligentom jako Arkadia, kraina spokojna i nieskażona przez cywilizacyjne zatracenie społeczeństwa schyłku XIX stulecia.

    Jednym z artystów, którzy najpełniej związali swoje życie ze wsią jest Włodzimierz Tetmajer. W 1890 roku ożenił się z chłopką, Anną Mikołajczykówną i zamieszkał z nią w podkrakowskich Bronowicach. Mezalians na miarę stulecia, jaki popełnił Tetmajer, wstrząsnął inteligenckim środowiskiem Krakowa oraz wywołał skandal i oburzenie mieszczaństwa. Zachwycony wsią Tetmajer podobnie jak inni artyści z jego kręgu patrzył na nią przez pryzmat barw, intrygujących tradycji, obrzędów i sielskiego życia, czerpiąc z nich inspiracje do swojej twórczości. Na czerwcowej aukcji pojawi się obraz „Swaty” („Zaręczyny”) namalowany przez artystę ok. 1900 roku, świadczący o jego dużej wiedzy i rozbudowanym zmyśle obserwacji. Sielankowość wiejskiego życia przedstawia również obraz „Powrót z łąk” tworzony latem i jesienią 1911 roku przez Józefa Chełmońskiego. Główną bohaterką, obok mazowieckiej przyrody, jest tutaj Stefania Wiśniewska, której postać pojawia się na obrazach artysty wielokrotnie, m.in. w „Wieczorze na Polesiu”. Prezentowany podczas aukcji obraz szybko doczekał się publicznej ekspozycji: już w grudniu 1911 roku zaprezentowany został w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych, gdzie zwrócił uwagę krytyki i publiczności.

    Klimat południowego Mazowsza połączony z reminiscencjami wyjazdów na ukraińskie stepy znakomicie oddaje obraz „Kozak na koniu” z 1883 roku autorstwa Józefa Brandta, jednego z najbardziej utytułowanych twórców polskich drugiej połowy XIX wieku, nieformalnego przywódcy polskiej kolonii artystycznej w Monachium. Co ciekawe, na odwrociu wystawionej pracy znajduje się stempel monachijskiej Galerie Wimmer, która od wczesnego etapu kariery Brandta do przełomu XIX i XX wieku sprzedawała jego obrazy, głównie do Stanów Zjednoczonych.

    Modernizm w polskim malarstwie reprezentuje między innymi „Południe w Anticoli” z roku 1917, obraz sztalugowy pędzla Edwarda Okunia, rzadkość na rynku aukcyjnym. Pobyt we Włoszech, gdzie artysta zamieszkał w 1898 roku, był kluczowy dla ukształtowania się dojrzałej formy i stylistyki jego obrazów, a zarazem dla niego samego. Okuń malował Anticoli i jego okolice wielokrotnie, jednak tylko kilka prac jest znanych w dzisiejszych czasach. Wpływy najważniejszych modernistów Europy: Cézanne’a, Van Gogha czy Gauguina widoczne są na obrazie „Widok portu w Collioure” stworzonym przez Melę Muter około 1925 roku. Niezwykle wrażliwa pejzażystka była pierwszą damą École de Paris, barwnego i wpływowego środowiska skupiającego w stolicy Francji przybyłych z Europy Środowo-Wschodniej i Rosji artystów pochodzenia żydowskiego. Jak w przypadku wielu prac Muter, jest to obraz dwustronny. Na odwrociu znajduje się portret krytyka Jeana Daniela Maublanc’a, wielokrotnie piszącego o twórczości malarki.

    Najbliższa aukcja „Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie” o niezwykle przekrojowym charakterze ma szanse stać się wydarzeniem tego sezonu. Znajdą się na niej aż trzy prace Jacka Malczewskiego, w tym dwa autoportrety mistrza. Niewątpliwą gwiazdą będzie monumentalna i niezwykle mistyczna kompozycja „Autoportret. Wizja Ezechiela.” Zajmujące ważne miejsce w polskiej historii sztuki autoportrety Malczewskiego pełnią podwójną rolę – osobistą, w której malarz dokonuje autokreacji i narodową, dzięki której przekazuje ukryte treści o charakterze symbolicznym. Na szczególną uwagę zasługują również pozostałe dzieła popularnego nurtu młodopolskiego, szczególnie obraz Włodzimierza Tetmajera czy wyróżniający się doskonałą proweniencją „Powrót z łąk” Józefa Chełmońskiego. Atrakcją są obrazy mistrzów polskiego malarstwa XIX-wiecznego pędzla Józefa Brandta, Wojciecha Gersona, Stanisława Bohusz-Siestrzeńcewicza czy Antoniego Piotrowskiego. Silnie reprezentowane będą dwa ważne kręgi artystyczne: długo nieobecna na rynku Szkoła Wileńska z Jerzym Hoppenem, Bronisławem Jamonttem czy Łucją Bałzukiewicz oraz École de Paris z Melą Muter, Mojżeszem Kislingiem i Zygmuntem Józefem Menkesem. Modernizm w malarstwie reprezentować będzie księżniczka malarstwa polskiego Zofia Stryjeńska oraz Edward Okuń, którego prace niezwykle rzadko pojawiają się na aukcjach – mówi Michał Szarek, koordynator aukcji.

    Wystawa zgromadzonych prac dostępna jest dla zwiedzających w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A do 9 czerwca od poniedziałku do piątku w godzinach 11-19, w soboty 11-16. Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

    Włodzimierz Tetmajer – Swaty Zaręczyny
    reklama

    o autorze

    reklama