więcje
    LUDZIEtalentyUZALEŻNIONA OD PORCELANY

    UZALEŻNIONA OD PORCELANY

    WYSTAWA PRAC MONIKI PATUSZYŃSKIEJ W DESA UNICUM

    Przekorne, łamiące zasady, nieprzewidywalne – prace Moniki Patuszyńskiej znajdują się w kolekcjach muzealnych na całym świecie: od Japonii, Chin i Koreę Południową przez Europę po Stany Zjednoczone. Twórczyni autorskiej metody odlewania z form gipsowych współpracuje również z uznanymi architektami wnętrz. Na czele z ikoną designu Peterem Marino, projektującym dla najważniejszych butików modowych świta, jak Chanel, Dior czy Louis Vuitton. Już od 19 sierpnia kompozycje bawiącej się swobodnie konwencjami i formami Patuszyńskiej będzie można podziwiać na wystawie „TransFormy i inne historie” w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie. Na ekspozycji największego domu aukcyjnego w Polsce pojawi się niemal 30 prac artystki, w tym odlewy z jej najbardziej znanych cykli „TransFormy”, „TransFormy Plus” czy „Genealogia”. Wystawa potrwa do 6 września.

    reklama

    Artystka należy do najbardziej utalentowanych i oryginalnych projektantek ceramiki współczesnej na świecie. Prace, w których swobodnie bawi się konwencjami i formami zachwycają niezwykłą kreatywnością oraz bezkompromisowością. Nazywana jest badaczką porzuconych tematów i nieprzetartych ścieżek. Porcelana to jej artystyczny nałóg. Fascynuje ją przemijanie, upływ czasu, a także dekonstrukcja form i znaczeń. W tworzonych przez Patuszyńską obiektach rozpoznajemy elementy znane nam z codzienności. Odarte są one jednak z pierwotnej funkcji po to, aby można im było przypisać zupełnie nowe, nieoczekiwane role. Wymykające się definicjom i etykietom funkcjonalnoartystyczne kolaże łączą w sobie inspiracje i wrażenia zbierane przez Monikę Patuszyńską – ucieleśnienie twórcynomada XXI wieku – podczas licznych podróży oraz projektów realizowanych przez nią w różnych zakątkach świata – mówi Cezary Lisowski, koordynator aukcji.

    Takie właśnie są kultowe już odlewy ze słynnych serii „ParaFormy”, „TransFormy” oraz „TransFormy Plus”. Wyglądem przypominają one pognieciony papier, a zobaczyć można je było na wystawach w tak prestiżowych galeriach, jak Puls Contemporary Ceramics w Brukseli oraz w londyńskim Royal College of Art podczas Ceramic Art London. Od chwili, gdy 29 lat temu w Danii na poważnie zajęła się ceramiką, jej prace prezentowane były na niemal 100 wystawach, w tym co dziesiąta była poświęcona wyłącznie jej twórczości. Dzieła członkini Międzynarodowej Akademii Ceramiki (AIC/IAC) w Genewie znajdują się w kolekcjach kilkudziesięciu muzeów na całym świecie. Są wśród nich Museum of Modern Ceramic Art w Gifu w Japonii, Jingdezhen Ceramics Museum w Chinach, Mungyeong Ceramics Museum w Korei Południowej, Danmarks Keramikmuseum w Danii, Musée de la Céramique w Vallauris we Francji czy The Clay Studio w Filadelfii.

    201906_Genealogia_Galeria SiC! BWA Wrocław_fot Grzegorz Stadnik

    Na wystawie w DESA Unicum nie zabraknie również prezentowanych wcześniej na ekspozycjach w Szwecji, Włoszech czy Belgii odlewów z serii „Genealogia”. Artystka snuje w niej historię swojej rodziny, poszukując takich elementów genealogicznej układanki, które pozwolą jej przedstawić własną wersję opowieści o dziedziczeniu, międzypokoleniowej pamięci czy skomplikowanych relacjach. Z przemijaniem wartości i tożsamością miejsc Patuszyńska zmierzyła się także w mającym dla niej znaczenie osobiste projekcie „Bastards and orphans” (pol. „Bękarty i sieroty”). Badała w nim to, co pozostało w sferze materialnej oraz intelektualnej po zamkniętych fabrykach porcelany. Wtedy także rozpoczęła się jej fascynacja kurzem, który jak wyjaśnia w filmie „Breaking the mould” z 2020 roku: „powstaje niemal z niczego, a po połączeniu jest właściwie nie do rozerwania. (…) Nasz własny, osobisty kurz jest mieszanką naszych osobistych przyzwyczajeń i charakteru miejsca, w którym mieszkamy.”

    Z odlewnictwem Patuszyńska po raz pierwszy zetknęła się 26 lat temu w Paryżu. Efektem jej pasji jest autorska metoda odlewania z form gipsowych. Artystka realizuje się również w designie. Współpracuje ze znakomitymi architektami wnętrz, w tym regularnie już ze światową gwiazdą Peterem Marino, projektującym dla najważniejszych butików modowych świta, jak Chanel, Dior czy Louis Vuitton. Na jego zaproszenie stworzyła naczynia porcelanowe dla odremontowanej w 2013 roku paryskiej siedziby Maison Guerlain – producenta luksusowych perfum. Najnowszym wspólnym projektem Patuszyńskiej i Marino jest butik Chanel w Ngee Ann City w Singapurze.

    Mieszkająca w Warszawie artystka Ukończyła Wydział Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1999 roku. Była ostatnim projektantem Zakładów Porcelitu Stołowego „Pruszków”, a także ostatnim prezydentem Międzynarodowego Sympozjum Ceramiki „Porcelana Inaczej”. W latach 2014-2016 pełniła funkcję dyrektora artystycznego Institute of Design w Kielcach. Patuszyńska jest laureatką licznych nagród i wyróżnień na całym świecie, m.in. Mashiko International Pottery Contest w Japonii, Simposio della Ceramica Contemporanea we Włoszech czy Prix Européen des Arts Appliqués w Belgii.

    Wystawę można oglądać w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A (showroom DESA Home) w dniach 19 sierpnia – 6 września od poniedziałku do piątku w godzinach 11-19, w soboty 11-16. Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

    Patronem medialnym wystawy jest Radio KOLOR.

    202203_Das Gelbe Zimmer_Yes.Baby Essen_fot MPatuszyńska
    reklama

    o autorze

    reklama